Sociale tarieven

Waar vandaan: Wonen & Zorg > Dossier Wie betaalt uw zorg? > Voor iedereen > Sociale tarieven

Sociale tarieven

TELEFOONTARIEF
Iedere telefoonoperator is verplicht om aan de volgende groepen van personen een verminderd telefoontarief aan te beiden:

  • Personen waarvan het inkomen onder de inkomensgrens, vastgesteld in de regelgeving van de verhoogde tegemoetkoming, valt  en die ouder zijn dan 65 jaar en alleenwonen of samenwonen met iemand van minstens 60 jaar.
  • Personen ouder dan 18 waarvan het inkomen onder de inkomensgrens, vastgesteld in de regelgeving van de verhoogde tegemoetkoming, valt en die voor 66% invalide verklaard zijn en die alleenwonen of samenwonen met bloed-of aanverwanten in de eerste of tweede graad.
  • Personen die een leefloon ontvangen
  • Gehoorgestoorden, personen zonder strottenhoofd of militaire oorlogsblinden.

Dit telefoontarief kan u aanvragen bij de telefoonoperator naar uw keuze.

Minimum vastgesteld tarief:
Activeringskosten vaste telefonie: een vermindering van 50% op het normale tarief.

Ingeval de consument aan eenzelfde aanbieder abonnementsgeld en gesprekskosten, of enkel gesprekskosten moet betalen:

  • 8,40 euro korting per maanden op het abonnementsgeld
  • 6,20 euro korting per twee maanden op de gesprekskosten

Wanneer de consument zijn abonnementsgeld en gesprekskosten betaalt bij een andere operator:

  • 23,00 euro korting per twee maanden op de gesprekskosten.

Voor de personen die gerechtigd zijn op het leefloon bestaat het sociale telefoontarief uit de beschikbaarstelling van een voorafbetaalde kaart met een waarde van 6,20 euro per tijdvak van twee maanden.

De verbindingen die door middel van die kaart tot stand worden gebracht, worden tegen het normale tarief aangerekend.

 

ELECTRICITEIT EN GAS
Voor elektriciteit en gas bestaat er in heel Belgi ë eveneens een sociaal tarief.

Iedereen die aan de volgende voorwaarden voldoet of samenwoont met een dergelijk persoon, kan gebruik maken van dit sociaal tarief:

  • Personen die erkend zijn door het Vlaams Agentschap voor personen met een handicap en:
    een integratietegemoetkoming ontvangen, een inkomensvervangende tegemoetkoming ontvangen, minsten 65% arbeidsongeschikt werd verklaard, een tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden ontvangen, of een tegemoetkoming voor hulp van derde genieten,
  • Kinderen getroffen door een blijvende ongeschiktheid van ten minste 66%
  • Personen die recht hebben op een leefloon van het OCMW
  • Personen die financiële steun krijgen van het OCMW en die voor onbepaalde tijd zijn opgenomen in het vreemdelingenregister.

Voordelen:

  • Verlaagde gas- en elektriciteitsprijzen. Deze worden bepaald door de CREG en zij steeds vastgesteld voor de komende 6 maanden (voor meer info www.creg.be)
  • Geen vast recht betalen voor de dagteller
  • 500kWh gratis elektriciteit
  • 556kWh gratis gas als deze niet gebruikt wordt als verwarming

 

KABELABONNEMENT
Deze tegemoetkoming is niet wettelijk geregeld. De kabelmaatschappij kan dus vrij kiezen of zij deze toelage al dan niet toekent.

Normaal gezien bedraagt een sociaal kabelabonnement iets meer dan de helft van een normaal kabelabonnement.

Het wordt toegekend aan personen die een erkenning hebben van het Ministerie van Sociale Zaken met een score van ten minste 12 punten op de schaal van zelfredzaamheid of een invaliditeit van ten minste 80%

Meer weten over de DKV Zorgverzekering?
Contacteer ons voor meer informatie.

Dossier Wie betaalt uw zorg?

Ander wonen & zorg

Gesponsorde links

Wat als u zorgbehoevend wordt? Wie zal voor u zorgen? Wie zal uw zorg organiseren? Wie zal het betalen? Het antwoord op uw vragen: Zorgverzekering DKV. Meer info op www.dkv.be . DKV: de beste zorgen, levenslang.