Westerse democratie en de islamideologie: fricties

Hier is plaats voor discussie over politieke onderwerpen.
Bepaalde dwalingen verdwijnen pas als men ophoudt ze te weerleggen (Otto Weiss 1847)

Wil.

03 sep 2021, 19:09

frits1955 schreef:
03 sep 2021, 18:04
Die man komt inderdaad in zijn publicaties tot interessante vaststellingen zoals de deze:

... Ik weerlegde het idee dat moslims door hun islamistische overtuigingen gewelddadig werden. Nee, het ging om mensen die al gewelddadig waren, maar die in de islam een manier hadden gevonden om aan dat geweld een betekenis te geven.
Voor de niet-ingewijde lezer klinkt dat mooi. Laten we dat even toetsen aan de feiten. Ieder kan dan voor zich uitmaken wat het zwaarst weegt: de woorden van Grignard of de feiten die ik aanhaal. Geloof me, mijn opsomming is ver van volledig.
1.

Afbeelding

Zijn eigen familie is verbaasd. Ze zagen het niet aankomen. Zouden ze dat ook zijn als hij voordien al gewelddadig was?

2.
Afbeelding

Zijn buurman wist niks van gewelddadigheid. Integendeel, die Ullah was een godsdienstig persoon. Tja ....

3.
Afbeelding

Saipov? Gewelddadig? Wij hebben daar geen weet van, echt niet.

4. Als uitsmijter nog de Boston Marathon terrorist, de moslim Dzokar Tsarnaev

Afbeelding
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

03 sep 2021, 19:49

figaretto schreef:
03 sep 2021, 11:41

De aanval is gepleegd door een individu. Niet door een geloofsgemeenschap of individu. Hij is alleen verantwoordelijk voor wat er gebeurd is. Laat dat duidelijk zijn. (Einde citaat)

Een hele opluchting voor mij. Ik dacht al dat dit een islamitische terreuraanslag was. Weer was ik dus mis. Ontelbare keren ben ik mis geweest… Laat dat duidelijk zijn...
Dat was toch al duidelijk ? :)
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

boeffer

03 sep 2021, 21:50

Het lijkt of die gasten moraalridders zijn of heftig jaloers zijn omdat ze 't niet kunnen verkroppen dat een ander blij is?
In den troep noemt dat 'pikt dat niet'?
W11 RAM 32 GB SSD 1 TB,16:9=1920*1080 ; 4:3=1440*1080, ik heb steeds mijn helpdesk

werewoef

03 sep 2021, 22:58

Wat een verschil met onze jeugd .

Bij ons zijn er nog altijd een hele hoop kinders die graag naar de "" kajotters " , chiro of boyscouts gaan .
Dees schenkt wel hoopvol .

werewoef
AMEN en AUM

Hobo

05 sep 2021, 06:28

Mensen leugens vertellen over een hiernamaals
en/of 'n paradijs met als extra beloning
alle dagen rijstpap eten met gouden lepeltjes of 70 maagden...!?
- (terwijl nog geen kat terugkeerde om ons eens te groeten) -
volstaat blijkbaar om de al dan niet reeds verziekte geesten, te indoctrineren.

H.

socrates

05 sep 2021, 09:47

Niet alleen die rijstpap en die maagden, maar ook de ultra conservatieve patriarchale samenlevingsvorm, die door de Islam wordt bestendigd, past bijzonder goed in de plannen van de toplaag wiens macht door de sacrale boeken wordt verantwoord. Zonder de "Verlichting" zouden wij nu wellicht ook nog onder dergelijke regimes leven.

Wil.

05 sep 2021, 11:11

Hobo schreef:
Mensen leugens vertellen over een hiernamaals en/of 'n paradijs met als extra beloning alle dagen rijstpap eten met gouden lepeltjes of 70 maagden...!? - (terwijl nog geen kat terugkeerde om ons eens te groeten) - volstaat blijkbaar om de al dan niet reeds verziekte geesten, te indoctrineren.
Toch zijn er ook andere visies zonder aantrekkelijke beloning die aanhangers vinden: het boeddhisme laat de volgelingen geloven in reïncarnatie. New Age is nog zo'n beweging die niet veel met goden of beloftes te maken heeft.

socrates

05 sep 2021, 11:19

Wil. schreef:
05 sep 2021, 11:11
Hobo schreef:
Mensen leugens vertellen over een hiernamaals en/of 'n paradijs met als extra beloning alle dagen rijstpap eten met gouden lepeltjes of 70 maagden...!? - (terwijl nog geen kat terugkeerde om ons eens te groeten) - volstaat blijkbaar om de al dan niet reeds verziekte geesten, te indoctrineren.
Toch zijn er ook andere visies zonder aantrekkelijke beloning die aanhangers vinden: het boeddhisme laat de volgelingen geloven in reïncarnatie. New Age is nog zo'n beweging die niet veel met goden of beloftes te maken heeft.
Ook dat kan je nochtans een "geloof" noemen, de aanhangers van bv. New Age, geloven dat ze de juiste keuze hebben gemaakt, idem voor vrijmetselaars en andere atheïsten.Tot nader order is de vooorlopige stand van de wetenschap ook wel een geloof, zij het dan wel veel rationeler van oorsprong dan andere superstities.

Wil.

06 sep 2021, 00:25

In de Franse stad Nancy is een leraar wiskunde opgepakt omdat hij op 16 augustus op Facebook openlijk zijn steun uitsprak voor de taliban. Tot dan was die man een voorbeeldige leerkracht.

Heel wat mensen in Nancy (en ook hier) zouden hem een gematigde moslim genoemd hebben. :roll:

Wil.

08 sep 2021, 09:38

Hoe zien de taliban vrouwen eigenlijk? Als een stuk meloen, klaar voor consumptie. Althans als ze geen hijab dragen.

Deze tweet heeft al heel wat likes gekregen. Zou dat van gelijkgestemde 'talibans' zijn of van mensen die het cynisme van Zia kunnen appreciëren?

Afbeelding

socrates

08 sep 2021, 09:48

Ik snap het niet, noch het cynisme, noch de eventuele humor in die beeldspraak, zijn voor mij duidelijk. :(

Wil.

08 sep 2021, 15:24

Mijn interpretatie: voor de taliban zijn vrouwen zonder deugdelijke bedekking niet meer dan een consumptieproduct; een kant-en-klare 'take away' , zeg maar. Humor moet je er niet in zoeken, daar blinken de taliban niet erg in uit, vind ik.

De persoon die de tweet heeft geplaatst wil m.i. duidelijk aangeven wat voor vlees er in die Afghaanse kuip zit. Hij verwacht er niks goeds meer van. Dat is een cynische kijk op het leven. De vraag die bij mij blijft hangen is, of de likes die je onderaan ziet, werden gegeven door mensen die met de taliban akkoord gaan, of door andere cynici die het eens zijn met Zia S.?

socrates

08 sep 2021, 17:49

Wil. schreef:
08 sep 2021, 15:24
Mijn interpretatie: voor de taliban zijn vrouwen zonder deugdelijke bedekking niet meer dan een consumptieproduct; een kant-en-klare 'take away' , zeg maar. Humor moet je er niet in zoeken, daar blinken de taliban niet erg in uit, vind ik.

De persoon die de tweet heeft geplaatst wil m.i. duidelijk aangeven wat voor vlees er in die Afghaanse kuip zit. Hij verwacht er niks goeds meer van. Dat is een cynische kijk op het leven. De vraag die bij mij blijft hangen is, of de likes die je onderaan ziet, werden gegeven door mensen die met de taliban akkoord gaan, of door andere cynici die het eens zijn met Zia S.?
In zijn beeldspraak schijnt die taliban toch wel te bedoelen dat men beter de volle vrucht koopt dan die in schijven gesneden, maar juist die laatste variatie is toch kant en klare take away ? Mogelijk bedoelt hij dat kiezen voor een "maagd" beter is dan te kiezen voor een al "aangesneden" exemplaar. Dat is dan toch een gewone basisregel voor een vrome moslim, waarom zou specifiek een taliban dat nog moeten uitleggen ?

Wil.

08 sep 2021, 19:24

Dat klopt wel, maar de taliban zien 'het rechte pad' steeds krommer worden. Vandaar de noodzaak om nog eens duidelijk de puntjes op de i te zetten. Veel westerlingen begrijpen die houding van de taliban niet en weten zelfs dat ze geen écht moslims zijn. Waar ze die kennis vandaan gehaald hebben, mag Joost weten maar islamkenners weten wel beter.

Luister even mee naar wat de religieuze geleerde Dr. Attia 'Adlan, een voormalig Egyptisch parlementslid en huidig lid van de International Union Of Muslims Scholars (IUMS), publiceerde in een artikel op de IUMS-website waarin hij de taliban verdedigde tegen zijn tegenstanders.

(Googelvertaling)
"Ik ben niet bang voor de Taliban. Integendeel, ik vrees voor hen. Ik maak me geen zorgen over Afghanistan onder de Taliban of over de toekomst of reputatie van islamitische actie. Ten eerste omdat de Taliban bewonderenswaardige mensen zijn, allemaal afgestudeerden van Deobandi sharia-scholen die bekend staan ​​om hun onafhankelijkheid, ingenieuze lesmethoden, degelijk onderwijs en correct geleide leerplannen. Ten tweede omdat het Maturidi Hanafi's zijn die niet afwijken van de traditie en geen zonden begaan... en die dankzij hun standvastigheid en jihad een synoniem zijn geworden voor hun macht, impact, volharding, geduld en eerlijkheid, hun organisatorisch bewustzijn en militaire volwassenheid, en voor hun uitstekende vermogen om te manoeuvreren en hun strijd te beheersen. De derde reden is dat, toen ze aan de macht kwamen na de Amerikaanse terugtrekking, ze deden wat van hen werd verwacht en hun hand uitstrekten om vergeving te schenken, vermeden om wraak te nemen en echte veiligheid en rust in het land verspreidden."

socrates

08 sep 2021, 19:50

Men kon in Vlaanderen ooit katholieker zijn dan de paus, zo zouden de taliban islamitischer moeten zijn dan hun profeet, maar dat zouden ze dan volgens die Dr. Attia 'Adlan, toch zeker wel zijn.
PS: Google heeft dit vlekkeloos vertaald.! :roll:
Laatst gewijzigd door socrates op 08 sep 2021, 22:29, 1 keer totaal gewijzigd.