Wat is er dan gek aan die grafieken? Jij kunt die ook terugvinden op het internet, maar ik ben zo vriendelijk geweest dat zoekwerk voor jou te doen. Ze tonen enkel de evolutie van de waarde van de aandelen uit de oliesector. Wat jij echter ervaart is 'cognitieve dissonantie': jouw vastgeroeste mening wordt aan diggelen gegooid door de feiten die je te zien krijgt. Dat creëert spanning binnenin jezelf en dus probeer je uit die vervelende situatie te geraken door jezelf een ander ingebeeld verhaal te vertellen ('gekke grafieken') maar de feiten veranderen daar niet door.
Onlangs was er hier nog iemand die zijn mening gaf over Engie:
Die aandeelhouders van Engie zullen nogal dansen: ze zijn op 3 jaar 7% van hun geïnvesteerd geld kwijtgeraakt. Gelukkig krijgen ze nog een stukje winst in handen, anders was het helemaal zielig.Het financieel dagblad, is het blad van de aandeelhouders,(Misschien zit u ook in die aandelen)en die dansen nu op tafel ,met de overwinst die Engie nu maakt
Shell gaat 82.000 gewone werknemers een speciale 8% bonus geven omwille van de stevige winst het voorbije kwartaal. Werknemers in kaderfuncties krijgen die bonus niet en zouden dat niet allemaal aandeelhouders zijn? Die zullen nogal dansen, vermoed ik.

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.