Bluft Poetin?
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Hier heb je een fragment uit het boek 'De mythe van de goede oorlog, Amerika en de Tweede Wereldoorlog' van historicus Jacques R. Pauwels met een andere kijk op de rol van de Verenigde Staten in de Tweede Wereldoorlog. Heel interessant om te lezen, misschien wat te lang maar het sluit perfect aan op wat u schreef.door socrates » 43 minuten geleden
2. tijdens WO 2 zouden ze tijdens de eerste jaren van die oorlog, Hitler hebben gesteund en hem de nodige wapen s hebben verkocht, toen ze hun kap keerden verkochten zij wapens aan de geallieerden. Business is nog belangrijker dan wapendracht en patriotisme in de VS.
Alleen dat van 'ze hun kap keerden' is toch wat stevig bij de haren getrokken. Verdomde Jappen
https://www.knack.be/nieuws/wereld/dit- ... eldoorlog/
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Zonder abonnement is die link voor mij niet toegankelijk en ik neem geen abo omdat ik toch al veel op computer te lezen heb en ik op papier gedrukte tekst niet meer kan lezen wegens glaucoom. Met "hun kap keren" ging ik wat kort door de bocht maar hun reactie was toen ook in de eerste plaats eigen belang. Wat hadden zij trouwens in de Stille Oceaan te zoeken ? Hoe dan ook namen zij pas formeel deel aan WO II toen die al haast 3 jaar bezig was, toch nog beter dan bij WO I toen zij pas in 1917 kwamen helpen.Dicksy schreef: ↑01 mar 2023, 20:48Hier heb je een fragment uit het boek 'De mythe van de goede oorlog, Amerika en de Tweede Wereldoorlog' van historicus Jacques R. Pauwels de lezer een andere kijk op de rol van de Verenigde Staten in de Tweede Wereldoorlog. Heel interessant om te lezen, misschien wat te lang maar het sluit perfect aan op wat u schreef.door socrates » 43 minuten geleden
2. tijdens WO 2 zouden ze tijdens de eerste jaren van die oorlog, Hitler hebben gesteund en hem de nodige wapen s hebben verkocht, toen ze hun kap keerden verkochten zij wapens aan de geallieerden. Business is nog belangrijker dan wapendracht en patriotisme in de VS.
Alleen dat van 'ze hun kap keerden' is toch stevig bij de haren getrokken. Verdomde Jappen.
https://www.knack.be/nieuws/wereld/dit- ... eldoorlog/
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus
-
Wil. - Lid geworden op: 15 nov 2005, 19:41
Die J.R. Pauwels schrijft dat
de machtselite bleef toch eerder anticommunistisch dan antifascistisch en een harde kern van invloedrijke filofascisten bleef hopen dat Hitler vroeg of laat de Sovjets naar de keel zou grijpen. Ze waren daarom bereid om ook West-Europa op te offeren aan het anticommunisme en anti-Sovjetisme, zoals Londen en Parijs eerder al Oost-Europa opgeofferd hadden.
Maar uit de data van de Amerikaanse overheid blijkt dat de VS al vóór 1941 de Sovjets voorzagen van het nodige materieel om de nazi's te bestrijden:
Even before the United States entered World War II in December 1941, America sent arms and equipment to the Soviet Union to help it defeat the Nazi invasion. Totaling $11.3 billion, or $180 billion in today’s currency, the Lend-Lease Act of the United States supplied needed goods to the Soviet Union from 1941 to 1945 in support of what Stalin described to Roosevelt as the “enormous and difficult fight against the common enemy — bloodthirsty Hitlerism.”
Moeilijk te rijmen met de visie van J.R. tenzij je de boutade van de sovjets erbij haalt: 'De kapitalisten zullen ons het touw verkopen waarmee we hen zullen ophangen.'
de machtselite bleef toch eerder anticommunistisch dan antifascistisch en een harde kern van invloedrijke filofascisten bleef hopen dat Hitler vroeg of laat de Sovjets naar de keel zou grijpen. Ze waren daarom bereid om ook West-Europa op te offeren aan het anticommunisme en anti-Sovjetisme, zoals Londen en Parijs eerder al Oost-Europa opgeofferd hadden.
Maar uit de data van de Amerikaanse overheid blijkt dat de VS al vóór 1941 de Sovjets voorzagen van het nodige materieel om de nazi's te bestrijden:
Even before the United States entered World War II in December 1941, America sent arms and equipment to the Soviet Union to help it defeat the Nazi invasion. Totaling $11.3 billion, or $180 billion in today’s currency, the Lend-Lease Act of the United States supplied needed goods to the Soviet Union from 1941 to 1945 in support of what Stalin described to Roosevelt as the “enormous and difficult fight against the common enemy — bloodthirsty Hitlerism.”
Moeilijk te rijmen met de visie van J.R. tenzij je de boutade van de sovjets erbij haalt: 'De kapitalisten zullen ons het touw verkopen waarmee we hen zullen ophangen.'

pSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.-
Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
socrates schreef: ↑01 mar 2023, 17:08Ik voel me totaal niet beledigd![]()
Het Marshalplan was deel van de Koude Oorlog. De VS die behalve door hun onderlinge familiale twisten nooit echt oorlog op hun territorium moesten ondergaan, hadden met dat plan twee grote strategische doelstellingen: 1. de Europese economie een duw in de rug geven zodat ze voor hun eigen mercantiele activiteiten een afzet konden creeëren 2. Die Europese landen als gewillige buffer inzetten om de mogelijke invloed van het communisme in te dijken en de eigen invloedsfeer te vergroten.
....
Mij heeft men ooit geleerd dat er een punt 3. bestond , met name ervoor zorgen dat er in Duitsland geen nieuw figuur zou opduiken die uit haat en nijd zijn land er terug bovenop wou helpen. Na WO I moest Duitsland een onmetelijke oorlogsschuld aflossen , mocht geen wapens meer produceren , enz ... waardoor Duitsland totaal onderuit ging , en dat deed de bevolking uitkijken naar iemand zoals Hitler die al die maatregelen aan zijn laars lapte. Wie na WO II het beleid in Duitsland ging bepalen moest een zwak en gedwee persoon zijn en blijven ( zoniet kwam de CIA eventjes tussenbeide ) , en de economische steun aan Duitsland suste de bevolking met een nieuwe welvaart.
De fout na WO I mocht men dus niet meer maken. Dezelfde steun heeft Japan ook gekregen , net om hetzelfde doel te bereiken.
-
Dicksy - Lid geworden op: 11 jul 2019, 20:17
Die historicus vermeld trouwens dat door de protectionistische economische politiek van Duitsland in Z-Amerika (eigenlijk in het algemeen) de VS serieus in hun gat gebeten waren omdat ze geen, of te weinig, graantje(s) konden meepikken.
Zelfs voordat de Verenigde Staten in december 1941 de Tweede Wereldoorlog ingingen, stuurde Amerika wapens en uitrusting naar de Sovjet-Unie om het te helpen de nazi-invasie te verslaan.
En inderdaad was de VS nog niet in de oorlog betrokken, pas in dec ‘41 terwijl Rusland aangevallen werd in juni ‘41.
En wat ik in mijn eerste alinea uit het artikel van die historicus geplaatst heb heeft een grote rol gespeeld bij het leveren van die wapens aan Rusland. Die communisten konden de VS geen barst schelen maar Duitsland moest als economische macht gebroken worden, het was een bedreiging voor de VS tot dan toe. De Jappen deden de rest en het vervolg kennen we.
Die frustraties begonnen zich al te manifesteren vanaf 1930 met in 1938 een dieptepunt.De Amerikanen beschouwden Centraal- en Zuid-Amerika sinds de proclamatie van de Monroedoctrine in het begin van de negentiende eeuw als hun eigen economisch wingewest. In de jaren 1930 steeg het Duitse aandeel in de import van landen zoals Brazilië, Chili en Mexico echter ten nadele en tot ongenoegen van de tot dan toe onbedreigde Amerikaanse concurrentie. Nazi-Duitsland werd in dat deel van de wereld Amerika’s ‘lastigste concurrent’ op economisch vlak, zoals de Duitse ambassadeur in Mexico het in 1938 in een rapport aan Berlijn uitdrukte.
De correcte vertaling:Even before the United States entered World War II in December 1941, America sent arms and equipment to the Soviet Union to help it defeat the Nazi invasion.
Zelfs voordat de Verenigde Staten in december 1941 de Tweede Wereldoorlog ingingen, stuurde Amerika wapens en uitrusting naar de Sovjet-Unie om het te helpen de nazi-invasie te verslaan.
En inderdaad was de VS nog niet in de oorlog betrokken, pas in dec ‘41 terwijl Rusland aangevallen werd in juni ‘41.
En wat ik in mijn eerste alinea uit het artikel van die historicus geplaatst heb heeft een grote rol gespeeld bij het leveren van die wapens aan Rusland. Die communisten konden de VS geen barst schelen maar Duitsland moest als economische macht gebroken worden, het was een bedreiging voor de VS tot dan toe. De Jappen deden de rest en het vervolg kennen we.
Laatst gewijzigd door Dicksy op 02 mar 2023, 00:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
J.R. Pauwels ziet dat anders:Die communisten konden de VS geen barst schelen maar Duitsland moest als economische macht gebroken worden
"de machtselite bleef toch eerder anticommunistisch dan antifascistisch en een harde kern van invloedrijke filofascisten bleef hopen dat Hitler vroeg of laat de Sovjets naar de keel zou grijpen. "

Russische propagandisten komen op de staatszender hun oorlogszuchtige mening ventileren.
Deze jongen heeft een ander idee over 'de speciale militaire operatie' dan Poetin (demilitarisatie en denazificatie). Hij geeft weer wat ik hier al geregeld heb geschreven: Poetin wil het Grote Russische Rijk wedersamenstellen. Dan moeten degenen die geloven dat ze een eigen natie vormen (UA) van de kaart worden geveegd.
Zoals gewoonlijk: draai het eens om en laat een Duitser dat zeggen over Rusland.

Deze jongen heeft een ander idee over 'de speciale militaire operatie' dan Poetin (demilitarisatie en denazificatie). Hij geeft weer wat ik hier al geregeld heb geschreven: Poetin wil het Grote Russische Rijk wedersamenstellen. Dan moeten degenen die geloven dat ze een eigen natie vormen (UA) van de kaart worden geveegd.
Zoals gewoonlijk: draai het eens om en laat een Duitser dat zeggen over Rusland.

Fred1950 - Lid geworden op: 20 nov 2019, 10:18
Niet bij de Republikeinen alleen. Zoals ik hier al schreef Is Charlie Chaplin hierdoor naar Zwitserland moeten verhuizen. ( viewtopic.php?f=4&t=214614&p=5026602&hi ... a#p5026602 )
Laatst gewijzigd door Fred1950 op 02 mar 2023, 10:58, 1 keer totaal gewijzigd.
-
socrates - Lid geworden op: 05 nov 2005, 19:32
Toen de VS in 1941 de oorlog begon was dat telkens "de fout van de anderen "zij zijn begonnen!" *(Japan en Hitler) Met desert Storm onder Bush senior was dat niet meer nodig, zelfs de VN kon dat niet tegenhouden, de veroveringsdrang van de VS werd dan openlijk toegegeven.* Die houding heeft hen veel slachtoffers gekost, ver van huis in Pearl Harbor. Hitler verklaarde hen dan zelf de oorlog.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.