Bluft Poetin?

Hier is plaats voor discussie over actuele onderwerpen.
Met een krant kan je zowel een minister als een vlieg doodslaan. (Herman de Croo - 1937)

Wil.

11 aug 2023, 22:28

Dicksy schreef:
11 aug 2023, 21:50
door Dicksy » Vandaag, 17:33
Het is moeilijker een goede leider te zijn wanneer alles peis en vree is dan in oorlogstijd.

Nadenken over wat ik schreef Wil. en niet afdwalen naar Poetin. Die heeft hier niks te zoeken in hetgeen u schreef om 16.04 uur.
Ik gaf terloops maar een voorbeeld van iemand die het makkelijker had een goede leider te zijn wanneer alles peis en vree was, dan in oorlogstijd.

Meer moet je daar niet achter zoeken.
AfbeeldingAfbeeldingpSorry, hoor, dat ik je beledigd heb; ik had moeten liegen.

socrates

11 aug 2023, 22:39

Het woord leider heeft een rare bijklank... ik zie bv. onze Premier niet als een leider, tenzij misschien van "zijn" regering. maar zelfs dat is in een politiek bestel met coalities niet zo zeker. In oorlogstijd lijkt het logischer om een volmachtdrager een leider te noemen omdat die symbolisch zijn troepen aanvoert en hen de juiste taktiek laat uitvoeren.Of een leider dan een goeie leider is kan men pas zeggen na dat hij de oorlog heeft gewonnen, een verliezer is nooit een goeie leider.
"NO ONE CAN MAKE YOU UPSET.
YOU CHOOSE TO BE. " Epictetus

Wil.

RyanR schreef:
11 aug 2023, 22:18
Zelensky is een waardenloze figuur die zijn eigen volk opoffert aan zijn eigen ambities.
Putin heeft jarenlang geprotesteerd tegen de uitbreiding van de NAVO naar het oosten.

Waarom moet of wil hij daartegen protesteren? Hij had zijn eigen land zodanig aantrekkelijk kunnen maken voor Oekraïne dat dit land zich 'vanzelf' op RU zou richten. Dat is echter niet gebeurd. Waarom niet?

Ik zal je het antwoord geven: dat is om dezelfde reden dat Roemenië, Bulgarije, Hongarije, Tsjechië, Slovakije, Polen, Estland, Letland, Litouwen zich niet naar het 'aantrekkelijke' Rusland hebben willen keren. Al die landen hebben zélf gevraagd om bij de Navo te mogen komen. Ze zijn niet gedwongen en ze kunnen er ook weer uitstappen als ze dat zouden willen.

Begint het te dagen waarom UA eveneens bij het Westen wil aansluiten?
Alles wat de Oekraïne hoeft te doen, is neutraal blijven, wat geen overdreven eis is.
Heb jij het handvest van de Verenigde Naties al eens diagonaal gelezen? Vast niet. Een basisprincipe is dat landen soeverein zijn (zoek de betekenis daarvan maar eens op). UA mocht zich in alle vrijheid richten naar het Westen of naar Rusland. Het heeft zelf de keuze gemaakt.
Op basis van welk grondige argumenten heeft UA dat recht niet en Finland wél?

Wil.

11 aug 2023, 22:42

socrates schreef:
Het woord leider heeft een rare bijklank... ik zie bv. onze Premier niet als een leider,
Hij heeft zich (nog) niet kunnen bewijzen in zo'n situatie als Zelensky. Iedereen dacht dat hij enkel wat grappen en grollen kon verkopen. We weten nu beter.

Mogelijk zou Alexander ook wel 'een Grote' worden in die omstandigheden :lol:

socrates

11 aug 2023, 22:52

Wil. schreef:
11 aug 2023, 22:42
socrates schreef:
Het woord leider heeft een rare bijklank... ik zie bv. onze Premier niet als een leider,
Hij heeft zich (nog) niet kunnen bewijzen in zo'n situatie als Zelensky. Iedereen dacht dat hij enkel wat grappen en grollen kon verkopen. We weten nu beter.

Mogelijk zou Alexander ook wel 'een Grote' worden in die omstandigheden :lol:
Het woord leider heeft voor mij een rare bijklank... ik zie bv. onze Premier niet als een leider, tenzij misschien van "zijn" regering. maar zelfs dat is in een politiek bestel met coalities niet zo zeker. In oorlogstijd lijkt het logischer om een volmachtdrager een leider te noemen omdat die symbolisch zijn troepen aanvoert en hen de juiste taktiek laat uitvoeren.Of een leider dan een goeie leider is kan men pas zeggen na dat hij de oorlog heeft gewonnen, een verliezer is nooit een goeie leider.

Vanaf de leeftijd van ongeveer 16 jaar stoppen de meeste mensen met groeien, ik schat dat Alexander niet groter is dan +/- 1.80 m. de kans dat hij een Grote zou worden is dus quasi nihil.

Wil.

11 aug 2023, 23:18

Poetin heeft zich nog eens van zijn beste kant laten zien: een raket op het Reikarz Hotel in Zaporizhzhia.
De bevolking als doelwit nemen is een oorlogsmisdaad.

Dicksy

11 aug 2023, 23:56

VIDEO: Russische Iskander-raket raakt het Reikartz-hotel met buitenlandse NAVO-huurlingen in Oekraïne
Altijd, en reeds eerder aangehaald, oppassen met propaganda langs weerszijden.

Voor Rusland een militair doelwit, voor Oekraïne zonder meer een hotel.

Fred1950

12 aug 2023, 00:23

RyanR schreef:
11 aug 2023, 22:18
....
Rechts denken bestaat niet, het is het ontbreken van denken.
Dit is de eerste keer dat ik dit hoor/lees ... goed gevonden :thumbsup:

Charlie Maru

12 aug 2023, 09:10

HLN:
Russische ex-president Medvedev: “Enkel Oekraïense overgave kan weg naar vrede openen”

Volgens de Russische oud-president Dmitri Medvedev (57) zou de overgave van Oekraïne wel eens de enige weg naar de vrede kunnen zijn. Dat schreef hij vrijdag in een bericht op Telegram. Medvedev beweert dat Rusland openstaat voor vredesgesprekken, maar dat Oekraïne en de Verenigde Staten die plannen tegenwerken. “Washington en Kiev willen geen vrede, de VS zijn enkel uit op macht.”

https://www.hln.be/buitenland/russische ... ~a4cc4ed7/
Rien ne se perd, rien ne se crée, tout se transforme. - A. Lavoisier

Wil.

12 aug 2023, 09:15

Afbeelding

We zijn 'boven' : de roebel is nog 1/100 van een dollar waard. Congrats, Putler.

Wil.

12 aug 2023, 09:33

Dicksy schreef:
11 aug 2023, 23:56
VIDEO: Russische Iskander-raket raakt het Reikartz-hotel met buitenlandse NAVO-huurlingen in Oekraïne
Altijd, en reeds eerder aangehaald, oppassen met propaganda langs weerszijden.

Voor Rusland een militair doelwit, voor Oekraïne zonder meer een hotel.
Noem mij eens één burgerdoelwit dat door de Russen niet als een militair doelwit werd betiteld. :roll: De kraamkliniek: idem. Het kinderspeeltuintje? Idem. De ontvoerde kinderen waren misschien ook 'huurlingen'... alle mogelijkheden openlaten, he?

Waar zijn die dode huurlingen dan? Ze zijn er niet.

Het hotel was nu de verblijfplaats voor kinderen tijdens een zomerkamp. Vier kinderen zijn gewond geraakt. Er zijn video's te zien waarop de kinderen krijsend op de grond gaan liggen tijdens de aanval.

Maar als de Russen zoals gewoonlijk zomaar iets zeggen, dan moet dat als evenwaardig worden beschouwd als wat we zien op beelden die deze laffe aanval tonen.

socrates

12 aug 2023, 09:43

Wil. schreef:
Poetin heeft zich nog eens van zijn beste kant laten zien: een raket op het Reikarz Hotel in Zaporizhzhia.

Dat is zo, maar als RU de oorlog wint zal Poutin nooit gestraft worden. Wat Churchill deed met Dresden was nog duidelijkere terreur voor de bevolking bedoeld. Is hij daar ooit voor naar Nurenberg moeten komen ?

Wil.

12 aug 2023, 10:07

socrates schreef:
12 aug 2023, 09:43
Wil. schreef:

Dat is zo, maar als RU de oorlog wint zal Poutin nooit gestraft worden. Wat Churchill deed met Dresden was nog duidelijkere terreur voor de bevolking bedoeld. Is hij daar ooit voor naar Nurenberg moeten komen ?
Neen. Het was in de 2e WO nog altijd 'lik op stuk'. De Duitsers bombardeerden Londen en andere burgerdoelwitten? Wel dan krijgen ze hetzelfde terug.

Atilla de Hun maakte er een gewoonte van om een hele stad uit te moorden en slechts één of enkele mensen in leven te laten. Die moesten dan naar de volgende stad om daar het lot te beschrijven van die stad indien ze zich niet zonder slag of stoot overgaven.

Wat ik bedoel: elke tijd heeft zijn eigen methode van oorlog voeren. De Russen hebben vandaag de middelen om legerdoelwitten uit te kiezen en aan te vallen. Dat doen ze niet. Ze viseren burgers. Een jaar geleden klonk het dat ze de Oekraïners (en de Europeanen) gingen doodvriezen, en voor UA mocht je dat letterlijk nemen.
Omdat ze er niet in slagen de militaire doelwitten uit te schakelen, gaan ze over tot het terroriseren van de burgers.

De Oekraïners zouden ook burgerdoelwitten in Rusland kunnen aanvallen, maar dat doen ze niet. Heel recent werd een fabriek in een voorstad van Moskou aangevallen: de ontploffing was fenomenaal omdat men er ook bommen maakte.
Een paar dagen daarvoor werd in Moskou twee keer na elkaar hetzelfde overheidsgebouw bestookt. Dat is 's nachts gebeurd, zodat er geen burgers geraakt werden.

Zie je? Er is terreur en er is oorlogsvoering volgens de conventies die daarover bestaan en vooral: de schaal waarop de ene partij de regels naast zich neerlegt is stuitend.

Fred1950

12 aug 2023, 10:29

Wil. schreef:
12 aug 2023, 09:33
..... Er zijn video's te zien waarop de kinderen krijsend op de grond gaan liggen tijdens de aanval.

....
Ja , op minstens 1 kilometer verder : https://www.hln.be/buitenland/kijk-kind ... ~adbe9da1/

======================================================

De "ontvoerde" kinderen zijn "bevrijd" :roll:

Bijna 400 gedeporteerde kinderen teruggekeerd naar Oekraïne'
Zo’n 385 Oekraïense kinderen die door Russen gedwongen werden om naar Rusland te verhuizen, zijn teruggekeerd naar Oekraïne. Dat zegt hulporganisatie SOS Kinderdorpen. De organisatie zou geholpen hebben om tachtig kinderen terug te laten keren.

Oekraïne zegt dat sinds de Russische inval in februari 2022 rond de 19 duizend kinderen zijn verplaatst. Onderzoekers van de Universiteit van Yale schatten het aantal kinderen op 6 duizend.

Het Internationaal Strafhof in Den Haag heeft vanwege de kindontvoeringen een arrestatiebevel uitgevaardigd tegen de Russische president Vladimir Poetin. Ook kinderombudsman Maria Lvova-Belova wordt door het Strafhof gezocht. Ze wordt gezien als een van de hoofdverantwoordelijken van de deportaties.

Wian Slendebroek

bron : https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b8198f86/

Wil.

12 aug 2023, 11:05

Maria Lvova-Belova wordt door het Strafhof gezocht. Ze wordt gezien als een van de hoofdverantwoordelijke van de deportaties.
Dat klopt.