De juiste uitrusting

Waar vandaan: Geld en werk > Optimaal verzekeren > Veilig de baan op > Motorrijders > De juiste uitrusting

De juiste uitrusting

Vóór u zich in het verkeer waagt, moet u nagaan of u in orde bent met twee passieve veiligheidsmaatregelen: uw motor moet rijklaar zijn (remmen, banden, ?) en u moet zich als bestuurder beschermen tegen eventuele valpartijen en tegen alle weersomstandigheden.

Een degelijke en complete motoruitrusting kost tussen 750 en 1.000 euro. Een absolute must, ook al is wettelijk gezien alleen het dragen van een helm verplicht.

Handschoenen

Ook handschoenen zijn een must voor elke motorrijder. U moet ze altijd aantrekken, ook als u een brood gaat halen bij de bakker om de hoek. De eerste reflex bij een val is immers de handen naar voren strekken!

Net als de helm mogen ze niet te ruim, maar ook niet te krap zitten, kortom: ze moeten u passen als gegoten en u in staat stellen om uw behendigheid te behouden en de teugels - of liever: het stuur - stevig in handen te houden. Motorhandschoenen zijn uitgerust met een kevlar- of carbonbescherming ter hoogte van de eerste vingerkootjes en de handpalm. Ze zijn van leder en/of hightech textiel (Cordura), en meestal voorzien van een luchtdoorlatend membraan (Sympatex, Gore-tex).

In ons klimaat moet u over één paar handschoenen beschikken voor de winter en een ander, lichter paar voor de zomer.

Laarzen

Heel wat motards dragen geen motorlaarzen. Toch zijn beenletsels bij motorrijders frequenter en ook ernstiger dan bij de andere weggebruikers. Bij een val zijn het meestal de benen die het eerst de grond raken of klem raken onder de motor. Bij een botsing met een andere weggebruiker is de impact in 50 % van de gevallen lateraal. Motorlaarzen dragen, vermijdt in de meeste gevallen onomkeerbare letsels door verplettering van de voet.

Een goede motorlaars moet minstens 10 cm boven de enkel komen, om ze goed te ondersteunen, en uitgerust zijn met antislipzolen en met een versterkte schacht om het scheenbeen te beschermen tegen steenslag. Een stevige sluiting verhindert dat de tenen nat worden door insijpelend water. Laarzen zijn net als handschoenen gemaakt van leder en hightech textiel.

Vest en broek

Textiel of leder, in één of twee stukken: het doet er weinig toe, als ze maar uitgerust zijn met knie-, heup-, schouder-, elleboog- en rugbeschermers. Hier geldt dezelfde regel als voor de helm en de handschoenen: uw pak mag niet te ruim, maar ook niet te strak zitten. Dankzij de talrijke klittenbandsluitingen, riemen en elastieken kunt u uw pak goed doen aansluiten.

Het leder moet zich aanpassen aan uw lichaamsvormen (beklemmingen als gevolg van een ?accordeonbroek? zijn te vermijden). Het is een uitstekend isoleermiddel bij 0 tot 20°C, beschermt tegen wind en tot op zekere hoogte ook tegen water. Het moderne synthetische textiel (Cordura, DuPont) biedt ook een goede bescherming tegen de weerselementen. Sommige modellen zijn uitgerust met een verwijderbare voering, en de meeste zijn luchtdoorlatend dankzij hun Sympatex- of Gore-Tex-membraan of hun Air-Flow-systeem.

's Zomers een ritje maken op uw motor in T-shirt en met blote armen, is absoluut uit den boze! Anders riskeert u bij valpartijen schroeiwonden door contact met het wegdek, en uitdroging en hypothermie bij langere trajecten, door het effect van de rijwind.

Het is belangrijk dat u goed gezien wordt op uw motor. Draag dan ook heldere of felle kleuren en/of reflecterende banden (de meeste kledingfabrikanten brengen ze standaard aan op hun producten).

Helm

Of het nu gaat om een integraalhelm (waarbij gezicht en kin volledig beschermd zijn), een jethelm (die alleen het gezicht beschermt) of een aanpasbare helm (met verwijderbare kinband), laat u niet verleiden door design en kleur. Er geldt hier slechts één motto: probeer zoveel helmen uit tot u de juiste hebt gevonden.

Een goede helm mag niet schuiven op uw hoofd, maar ook niet te strak zitten . Een te grote helm maakt lawaai en zorgt niet voor een gelijkmatige schokopvang bij valpartijen, terwijl een te kleine helm algauw pijnlijk aanvoelt. In beide gevallen kunt u zich onmogelijk volledig concentreren op het besturen van uw machine.

Opgelet: een helm gaat niet eeuwig mee! Hij slijt en wordt aangevreten door de vervuiling. Vandaar dat het aan te raden is hem om de 4 à 5 jaar te vervangen. Na een val moet u zich absoluut een nieuw exemplaar aanschaffen. Koop ook nooit een tweedehandshelm! De beste keuze is de integraalhelm: hij beschermt veel beter het hoofd bij valpartijen.

Bromfietsers en motorfietsers : zet'm op!

Wat is er praktischer dan een motor of een motorfiets om zich een weg te banen tussen de autos of makkelijk te parkeren? Om zich in alle vrijheid te verplaatsen? Allemaal goed en wel, maar vergeet toch niet dat u op uw gemotoriseerde tweewieler een zwakke weggebruiker bent tegenover autos en vrachtwagens, net als voetgangers.

Geniet dus met volle teugen van uw vrijheid, maar vertrek niet zonder een goed vastgesnoerde helm?

Voor iedereen verplicht

Een helm dragen op de motor is vandaag de evidentie zelf: geen enkele verantwoordelijke motorrijder zou eraan denken om er blootshoofds op uit te trekken. Da?s niet alleen een kwestie van gezond verstand: het is ook een absolute must. De helm is echter ook verplicht voor bromfietsen klasse A (maximale snelheid van 25 km/u.) en klasse B (maximale snelheid van 45 km/u.)! Sommigen schijnen dat nog altijd niet te beseffen?

Bromfietsen klasse A zijn lange tijd de dans ontsprongen, maar sinds 1 januari 2003 is er ook voor hen geen ontkomen meer aan?

Waarom die maatregel? Volgens het BIVV¹ was het percentage verkeersdoden en zwaargewonden tot dan toe hoger bij deze categorie bestuurders dan in de andere categorieën. En bij 55 % van de ongevallen was er sprake van hoofd- en nekletsels.

Het dragen van de helm zou het aantal dodelijke hoofdletsels halveren, zowel bij bromfietsers als bij motorfietsers.

Ongevallen met lage snelheid?

Jongeren hebben het moeilijk met die maatregel, en zij zijn tenslotte de belangrijkste gebruikers van bromfietsen klasse A. Ze laten al te vaak hun helm thuis, vooral bij mooi zomerweer. Toch mogen bromfietsers vooral niet denken dat ze een lager risico op een ongeval lopen dan motorfietsers. Volgens de MAIDS-studie(Motorcycle Accident In-Depth Study), die in 1999 en 2000 werd uitgevoerd in vijf Europese landen (Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Nederland), ligt de snelheid bij 70 % van de ongevallen lager dan 50 km/u. Het is dus niet omdat u met een zware motor rijdt dat u niet op het beton kunt terechtkomen?

Goed vastmaken!

Uw helm opzetten is goed, hem goed vastmaken nog beter! Er zijn immers nog altijd motorrijders die hun helmriemen vrolijk laten wapperen in de wind, wat op hetzelfde neerkomt als zonder helm rijden. De MAIDS-studie wijst verder ook uit dat, wanneer de motorrijder bij het ongeval zijn helm verliest (in 9 % van de gevallen), dat meestal komt omdat die slecht vastgemaakt is, veel meer dan door beschadiging. Uw helm kan u alleen beschermen als u hem correct vastmaakt, ongeacht de lengte van het traject. Ongevallen gebeuren immers vaak tijdens korte gezinsuitstapjes.

De MAIDS-studie analyseerde de omstandigheden van meer dan 900 ongevallen. Uit de cijfers bleek dat 90 % van de bestuurders een helm droeg op het moment van het ongeval. De helm ging in 35 % van de gevallen hoofdblessures tegen en kon ze in 33 % van de gevallen verlichten. Cijfers die boekdelen spreken?

Kies de juiste helm

De integraalhelm is het meest doeltreffend: hij beschermt volledig hoofd, gezicht en kin. Vraag advies aan een professional.

Bespaar niet op kwaliteit. Neem een helm die goed zichtbaar is voor de andere weggebruikers: in een felle kleur en/of uitgerust met reflecterende stroken. Kies ook een dik en dus stevig vizier dat echter het zicht niet belemmert.

Vermijd een donker vizier: da?s heel praktisch als de zon fel schijnt, maar dreigt u te hinderen als er plots bewolking komt opzetten of u zich laat verrassen door de invallende duisternis?

Een helm gaat niet eeuwig mee?

Bij een ongeval wordt de schok opgevangen door de binnenkant van de helm, die bestaat uit mousse. Daardoor raakt de helm onvermijdelijk vervormd. Dat is niet altijd zichtbaar aan de buitenkant, maar maakt de helm toch minder doeltreffend. Na een ongeval moet u zich dus absoluut een nieuw exemplaar aanschaffen! Een helm slijt ook en moet ongeveer om de vijf jaar vervangen worden, ook als hij geen schokken te verwerken heeft gekregen.

Nog veel rijplezier, maar vergeet niet: het dragen van een helm is verplicht! Geen excuses dus?

Auteurs: Claudine De Kock & Gwenaëlle Ansieau, Journalistes bij Vivio

¹: Belgisch Instituut voor de Verkeersveiligheid