"Vanaf de dag van de brand tot aan het einde van de werken stond Ethias klaar!"

Publireportage

"Vanaf de dag van de brand tot aan het einde van de werken stond Ethias klaar!"

Een luisterend oor voor de noden van de verzekeringsnemer

Marie-Louise Leblanc heeft haar verzekeraar opgebeld nadat ze zich ervan vergewist had dat er geen gewonden waren. Een medewerker van het callcenter van Ethias heeft haar meteen gerustgesteld. Haar dossier is in goede handen. Dezelfde dag nog is Nathalie Breesch, inspecteur schadegevallen, naar de plaats van de brand gegaan. Haar taak: bijstand verlenen aan de eigenaar en/of de bewoners van de woning en zo snel mogelijk al het nodige doen om hen een maximum aan comfort te bieden en het goed in de oorspronkelijke staat te herstellen. Om het gebouw te beschermen heeft Nathalie Breesch meteen het dak laten afdekken. Daarna heeft ze de nodige stappen gezet om de administratieve kant van het schadegeval te regelen en een grondige inspectie uitgevoerd van de getroffen woning.

Een geïndividualiseerde opvolging van de werken

Een van de prioriteiten na een woningbrand is het gebouw opnieuw droog krijgen. Die klus werd de week na de brand uitgevoerd. "In principe hadden we het expertiseverslag moeten afwachten om met de werken te kunnen beginnen, maar dat is niet nodig geweest", vertelt de zoon van Marie-Louise Leblanc. Ethias maakt er een punt van om het normale verloop van de herstellingswerken aan een beschadigd goed te versnellen, vooral als het huis onbewoonbaar is. Na het eerste expertiseverslag heeft de dossierbeheerder contact opgenomen met de eigenaars van de aanpalende woning. Omdat er geen reactie kwam, heeft Ethias een advocaat aangesteld. De bedoeling daarvan is om de tegenpartij te dwingen de werken uit te voeren die nodig zijn om de woning te beschermen.

Schadevergoeding en reparatie van het dak

Begin januari, amper twee maanden na de brand, kwam er een tweede expertise. Tijdens dat bezoek werd het bedrag vastgelegd dat aan Marie-Louise Leblanc zou worden uitgekeerd voor het geleden verlies van de huurinkomsten. Dat bedrag wordt berekend op basis van de huurwaarde van de woning. "We hebben een schadevergoeding gekregen voor de periode vanaf de dag van de brand tot aan het einde van de werkzaamheden. We hebben alles teruggekregen, tot de laatste cent! We zijn echt vol lof over de service van Ethias!" Amper enkele maanden later zijn de huurders van Marie-Louise Leblanc weer in hun huis getrokken. Er lag een volledig nieuw dak op. Het was alsof er nooit iets gebeurd was...

Auteur: Marie Honnay, journalist ViVio