Deel via

Seniorenvoordeelkaart niet zo voordelig als ze lijkt

October 2018
Heel wat 50-plussers hebben onlangs een mailtje ontvangen over de Seniorenvoordeelkaart. Voor amper 28,95 euro per jaar zou je hoge kortingen kunnen krijgen bij allerhande winkels, restaurants, reisagentschappen, energieleveranciers ... En je krijgt er nog een gratis welkomstgeschenk van 90 euro bovenop! Aanlokkelijk aanbod, ware het niet dat zelfs de FOD Economie oproept om je niet te laten misleiden en de kaart niet aan te kopen.

Te mooi om waar te zijn

Bij de FOD Economie, het Europees Centrum voor de Consument België, en De Inspecteur van Radio 2 zijn al verschillende klachten binnengekomen over de Seniorenvoordeelkaart. Op ons forum op SeniorenNet worden bedenkingen en waarschuwingen gedeeld, en een bezorgde Facebookvolger vertelde ons over zijn eigen slechte ervaringen met de kaart: ‘De naam klinkt mooi, maar dat is het niet. Hou je mensen op de hoogte, die voordeelkaart bestaat niet!’ Ook OKRA waarschuwt haar leden voor deze ‘malafide handelspraktijk’.

De klachten gaan vooral over misleidende handelspraktijken, misleidende reclame, een onduidelijk aanbod en over de toepassing van het herroepingsrecht. Het advies is dan ook nadrukkelijk: koop geen Seniorenvoordeelkaart. Het is niet duidelijk of het bedrijf de twijfelachtige beloftes kan waarmaken.

Wat als je de kaart al hebt aangekocht?

Volgens De Inspecteur van Radio 2 heb je dan twee opties:

  • Als je de kaart minder dan 14 dagen geleden thuis hebt ontvangen, dan kan je een beroep doen op het herroepingsrecht om je aankoop ongedaan te maken.
  • Als je de kaart al langer dan 14 dagen hebt of je hebt ze al gebruikt, dan ben je een jaar lang lid en krijg je je geld niet terug. ‘Profiteer dus zoveel mogelijk van alle voordelen.’ Als je je lidmaatschap na een jaar wilt opzeggen, moet je dat doen vóór dat jaar ten einde is. Zo niet, dan ben je automatisch opnieuw voor een jaar lid.

 

Bronnen: De Inspecteur, ECC België

 

Auteur: Inneke De Corte

8 reacties

chantaleke
Hallo ,heb ook en kaart aangeschaft via email.Heb al verschillende keren email gestuurd voor kortingen krijg geen respons.Ook voor lidmaatschap op te zeggen geen reactie.Heb ook al klacht ingediend bij FOD nog niets gehoord.Adres te Antwerpen fictief.Hoe moet het nu verder.Mvg chantal
22/10/18 17:32 REAGEER
vamojo
Ik had de kaart ook besteld en ontvangen, maar het 90€ geschenk... Daar kon ik niets mee aanvangen. Ik heb alles binnen de wettelijke termijn teruggestuurd, en de ontvangst is bevestigd,, maar ik blijf nog steeds (desondanks herhaalde verzoeken mij te willen schrappen) nog steeds reclame pontvangen aangaande de Seniorenkaart. Alle nieuwe mails gaan onmiddellijk in "verticaal klassement=vuilbak. Gelukkig had ik (nog) niet betaald.
22/10/18 18:34 REAGEER
Senijoor
En waarom doet de FOD Economie daar niets aan ?
Zelf stuur ik dergelijke berichten stelselmatig door naar Centrum voor Cybersecurity (CCB) (verdacht@safeonweb.be) en krijg dan een nietszeggend antwoord dat ik er goed aan gedaan heb om zo'n verdacht bericht aan hen door te sturen. Vraag me af wat ze er verder mee doen. Heb eerder de indruk dat ik er niet goed aan gedaan heb om door te sturen, aangezien ik hoe langer hoe meer dergelijke berichten ontvang … ??? !!! En als ze zelf een virus/scam detecteren in je bericht wordt het zelfs afgewezen en komt niet bij hen toe !!!
23/10/18 00:01 REAGEER
Michel1
Ik heb de kaart ook besteld, maar het geschenk van 90€ ook nog niet ontvangen.
Hoe moet men deze kaart opzeggen?
23/10/18 10:53 REAGEER
aronjaco
Ik kijk altijd eerst eens naar de URL, dus , vanwaar is de boodschap afkomstig , ? Verdacht gegeven, een nietszeggend URL adres is niet op ingaan en als spam klasseren in uw mailbox. Ook stuur ik een vijftal blanco emailberichten in antwoord op de mail; meestal is het bij een verdacht adres dan zo dat :
ofwel : er een bericht komt dat het adres niet kan worden bereikt,
ofwel : er komt geen antwoord maar meestal is men dan verder van deze last vanaf.
Mocht iedereen dat laatste doen , dan wordt de server nl. overbelast en men deleet uw email-adres om van je af te zijn.
23/10/18 10:56 REAGEER
Advised
Heb zelf zo'n seniorenkaart aangeschaft en de doorgestuurde reclame is inderdaad bedenkelijk.
Zo heb ik via een korting op lampen een bestelling gedaan; Toen ik daarna zag dat mijn korting niet was toegekend heb ik de zaakvoerder gecontacteerd. Bleek dat de korting alléén sloeg op eigen lampen en niet op merklampen, maar het kwaad was al geschied.Wel heb ik de levering netjes thuis ontvangen zonder problemen. Dus goed opletten en veelvuldig controleren voor je iets besteld! Verder moet ik ook zeggen dat het geschenk van 90 euro niets voorstelt, je hebt er niets aan.
24/10/18 12:04 REAGEER
Mathieu
Oplichters in de hoogste graad zijn het. Je werkt via een Belgische site en je wordt gecontroleerd door een Hollandse, die teven je verrrichtingen nagaat. Geld dat teveel gestort is krijg je nooit terug. Die smeerlappen weten ook dat je voor het lidgeld geen advokaat kunt nemen en dus komen ze te voorschijn met de zever dat ze geen informatie van mij hebben en niet kunnen vaststellen wat er met de eerste betaling van het lidgeld gebeurt is ( antwoord van de Hollanders) Geschenk van 90 € heb ik ook nooit ontvangen.
9/11/18 10:35 REAGEER
Michke4u
Gelukkig heb ik hier alles eerst kunnen lezen. Mij vangen ze dus niet ! Bedankt iedereen voor de info.
3/07/23 01:28 REAGEER

Login Registreer

Recente Artikels

Gerelateerde Artikels