Te mooi om waar te zijn
Bij de FOD Economie, het Europees Centrum voor de Consument België, en De Inspecteur van Radio 2 zijn al verschillende klachten binnengekomen over de Seniorenvoordeelkaart. Op ons forum op SeniorenNet worden bedenkingen en waarschuwingen gedeeld, en een bezorgde Facebookvolger vertelde ons over zijn eigen slechte ervaringen met de kaart: ‘De naam klinkt mooi, maar dat is het niet. Hou je mensen op de hoogte, die voordeelkaart bestaat niet!’ Ook OKRA waarschuwt haar leden voor deze ‘malafide handelspraktijk’.
De klachten gaan vooral over misleidende handelspraktijken, misleidende reclame, een onduidelijk aanbod en over de toepassing van het herroepingsrecht. Het advies is dan ook nadrukkelijk: koop geen Seniorenvoordeelkaart. Het is niet duidelijk of het bedrijf de twijfelachtige beloftes kan waarmaken.
Wat als je de kaart al hebt aangekocht?
Volgens De Inspecteur van Radio 2 heb je dan twee opties:
- Als je de kaart minder dan 14 dagen geleden thuis hebt ontvangen, dan kan je een beroep doen op het herroepingsrecht om je aankoop ongedaan te maken.
- Als je de kaart al langer dan 14 dagen hebt of je hebt ze al gebruikt, dan ben je een jaar lang lid en krijg je je geld niet terug. ‘Profiteer dus zoveel mogelijk van alle voordelen.’ Als je je lidmaatschap na een jaar wilt opzeggen, moet je dat doen vóór dat jaar ten einde is. Zo niet, dan ben je automatisch opnieuw voor een jaar lid.
Bronnen: De Inspecteur, ECC België
Auteur: Inneke De Corte
8 reacties
Zelf stuur ik dergelijke berichten stelselmatig door naar Centrum voor Cybersecurity (CCB) (verdacht@safeonweb.be) en krijg dan een nietszeggend antwoord dat ik er goed aan gedaan heb om zo'n verdacht bericht aan hen door te sturen. Vraag me af wat ze er verder mee doen. Heb eerder de indruk dat ik er niet goed aan gedaan heb om door te sturen, aangezien ik hoe langer hoe meer dergelijke berichten ontvang … ??? !!! En als ze zelf een virus/scam detecteren in je bericht wordt het zelfs afgewezen en komt niet bij hen toe !!!
Hoe moet men deze kaart opzeggen?
ofwel : er een bericht komt dat het adres niet kan worden bereikt,
ofwel : er komt geen antwoord maar meestal is men dan verder van deze last vanaf.
Mocht iedereen dat laatste doen , dan wordt de server nl. overbelast en men deleet uw email-adres om van je af te zijn.
Zo heb ik via een korting op lampen een bestelling gedaan; Toen ik daarna zag dat mijn korting niet was toegekend heb ik de zaakvoerder gecontacteerd. Bleek dat de korting alléén sloeg op eigen lampen en niet op merklampen, maar het kwaad was al geschied.Wel heb ik de levering netjes thuis ontvangen zonder problemen. Dus goed opletten en veelvuldig controleren voor je iets besteld! Verder moet ik ook zeggen dat het geschenk van 90 euro niets voorstelt, je hebt er niets aan.